Pārmaiņas
izglītībā
Cilvēku vajadzības
un iespējas mācīties ir kļuvušas citādākas nekā agrāk. Datori, internets un
multimediju tehnoloģijas ir paplašinājušas iespējas un veidus, kā apgūt jaunas
lietas. Šobrīd arvien vairāk ir pieejamas grāmatas, zināšanu bāzes, interaktīvie
materiāli un dažādi citi materiāli digitālā formātā. Izmantojot šo jauno tehnoloģiju
sniegtās iespējas, iespējams dažādot mācību procesu, paaugstināt tā efektivitāti,
kā arī padarīt mācību materiālus pieejamus attālināti.
Tehnoloģijas
izglītībā pastāv it visur. Reti kurš skolotājs izmanto vairs tikai tāfeli un
krītu. Tehnoloģiju kaut neliela izmantošana sākas ar prezentāciju veidošanu un
pasniegšanu skolēniem. Jau augstāks līmenis ir interaktīvās tāfeles un ar tām
izmantojamo materiālu veidošana un izmantošana stundās. Ar to jau, protams,
nekas nebeidzas, tālāk jau seko katra skolotāja individuālās prasmes un
vēlēšanās izmantot dažādus mācību līdzekļus.
Latvijā ļoti labi
attīstīti tādi mācību portāli kā dzm.lu.lv, macibuvideo.lv. Šajos portālos ir
izveidoti dažādi mācību materiāli: teorija, uzdevumi. Šie materiāli ir dažādos
formātos: vienkāršs teksts ar attēliem, video, animācijas, arī interaktīvās
animācijas. Manuprāt, vislielāko popularitāti ir ieguvis portāls uzdevumi.lv. Skolēni
var bezmaksas reģistrēties, mācīties, pildīt dažādus uzdevumus ar dažādām grūtības
pakāpēm uzreiz saņemot atbildi un punktu skaitu. Vislabākā iespēja šādi ir skolotājiem
veidot pārbaudes darbus, tad uzdot skolēniem tos izpildīt noteikta laika periodā.
To varētu nosaukt par izdevušos mācību procesa vadību attālināti. Vienīgā
nepilnība varētu būt tā, ka notiek attālināšanās no mācību grāmatu lasīšanas.
Bet šajā gadījuma atkal tiek sperts solis pretī tiem skolēniem, kuri lasa tikai
datorā vai planšetdatoros, jo daudzas grāmatnīcas taisa aizvien vairāk e-vidē
pieejamu materiālu.
Kādreiz bija
svarīgi būt klāt, t. i. būt skolā. Mūsdienās galvenais ir piekļūt informācijai,
būt informētiem. Kādreiz datortehnika bija dārga, tāpēc vairākums skolēnu piekļuva
datoram tikai skola, tas nodrošināja to, ka skolotājs jebkura situācijā bija
gudrāks par skolēnu. Pašreiz mēdz būt situācija, kad skolēns ir zinošāks par
skolotāju. Man liekas, ka no tā nevajag baidīties, labāk pat būtu paprasīt vel
kādu padomu. Kā nekā mūsdienu jauniešiem dators ir liela daļa dzīves.
Izglītībai jābūt
tādai, lai būtu vēlme mācīties visu mūžu. Tāpēc pastāv vairāki mācīšanās veidi,
līdz ar to arī e-mācības ir aktuālas un izskatās, ka kļūst aizvien
pieprasītākas. Svarīgākais ir tas, ka e-studijas nav tikai tālmācība vai
pašmācība, jo studiju laikā ir iespējams forumos apspriesties gan ar kursa
biedriem, gan pasniedzējiem, līdz ar to studenti nav vieni paši.
Šobrīd ārkārtīgi strauji
attīstās tiešsaistes programmatūras iespējas, parādās arvien jauni rīki, t.sk.
skolotājiem. Tiešsaistē var veikt uzdevumus, kurus pirms pāris gadiem ar lielām
grūtībām bija iespējams izpildīt galda datorā ar kopumā visai iespaidīga apjoma
datorprogrammā. Tiešsaistē var strādāt ar dokumentiem, veikt visdažādākos
aprēķinus, veidot prezentācijas, ideju jeb mentālās kartes, programmēt, strādāt
ar attēliem un diagrammām, apstrādāt skaņu un video, veidot mācību materiālus,
darboties ar klases un skolas dokumentāciju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru