trešdiena, 2014. gada 22. janvāris

Pārmaiņas izglītībā
Cilvēku vajadzības un iespējas mācīties ir kļuvušas citādākas nekā agrāk. Datori, internets un multimediju tehnoloģijas ir paplašinājušas iespējas un veidus, kā apgūt jaunas lietas. Šobrīd arvien vairāk ir pieejamas grāmatas, zināšanu bāzes, interaktīvie materiāli un dažādi citi materiāli digitālā formātā. Izmantojot šo jauno tehnoloģiju sniegtās iespējas, iespējams dažādot mācību procesu, paaugstināt tā efektivitāti, kā arī padarīt mācību materiālus pieejamus attālināti.
Tehnoloģijas izglītībā pastāv it visur. Reti kurš skolotājs izmanto vairs tikai tāfeli un krītu. Tehnoloģiju kaut neliela izmantošana sākas ar prezentāciju veidošanu un pasniegšanu skolēniem. Jau augstāks līmenis ir interaktīvās tāfeles un ar tām izmantojamo materiālu veidošana un izmantošana stundās. Ar to jau, protams, nekas nebeidzas, tālāk jau seko katra skolotāja individuālās prasmes un vēlēšanās izmantot dažādus mācību līdzekļus.
Latvijā ļoti labi attīstīti tādi mācību portāli kā dzm.lu.lv, macibuvideo.lv. Šajos portālos ir izveidoti dažādi mācību materiāli: teorija, uzdevumi. Šie materiāli ir dažādos formātos: vienkāršs teksts ar attēliem, video, animācijas, arī interaktīvās animācijas. Manuprāt, vislielāko popularitāti ir ieguvis portāls uzdevumi.lv. Skolēni var bezmaksas reģistrēties, mācīties, pildīt dažādus uzdevumus ar dažādām grūtības pakāpēm uzreiz saņemot atbildi un punktu skaitu. Vislabākā iespēja šādi ir skolotājiem veidot pārbaudes darbus, tad uzdot skolēniem tos izpildīt noteikta laika periodā. To varētu nosaukt par izdevušos mācību procesa vadību attālināti. Vienīgā nepilnība varētu būt tā, ka notiek attālināšanās no mācību grāmatu lasīšanas. Bet šajā gadījuma atkal tiek sperts solis pretī tiem skolēniem, kuri lasa tikai datorā vai planšetdatoros, jo daudzas grāmatnīcas taisa aizvien vairāk e-vidē pieejamu materiālu.
Kādreiz bija svarīgi būt klāt, t. i. būt skolā. Mūsdienās galvenais ir piekļūt informācijai, būt informētiem. Kādreiz datortehnika bija dārga, tāpēc vairākums skolēnu piekļuva datoram tikai skola, tas nodrošināja to, ka skolotājs jebkura situācijā bija gudrāks par skolēnu. Pašreiz mēdz būt situācija, kad skolēns ir zinošāks par skolotāju. Man liekas, ka no tā nevajag baidīties, labāk pat būtu paprasīt vel kādu padomu. Kā nekā mūsdienu jauniešiem dators ir liela daļa dzīves.
Izglītībai jābūt tādai, lai būtu vēlme mācīties visu mūžu. Tāpēc pastāv vairāki mācīšanās veidi, līdz ar to arī e-mācības ir aktuālas un izskatās, ka kļūst aizvien pieprasītākas. Svarīgākais ir tas, ka e-studijas nav tikai tālmācība vai pašmācība, jo studiju laikā ir iespējams forumos apspriesties gan ar kursa biedriem, gan pasniedzējiem, līdz ar to studenti nav vieni paši.

Šobrīd ārkārtīgi strauji attīstās tiešsaistes programmatūras iespējas, parādās arvien jauni rīki, t.sk. skolotājiem. Tiešsaistē var veikt uzdevumus, kurus pirms pāris gadiem ar lielām grūtībām bija iespējams izpildīt galda datorā ar kopumā visai iespaidīga apjoma datorprogrammā. Tiešsaistē var strādāt ar dokumentiem, veikt visdažādākos aprēķinus, veidot prezentācijas, ideju jeb mentālās kartes, programmēt, strādāt ar attēliem un diagrammām, apstrādāt skaņu un video, veidot mācību materiālus, darboties ar klases un skolas dokumentāciju.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru